onsdag 26 oktober 2011

Fraser Island

Klockan ringde vid 6.00, men det snoozades i en halvtimma innan vi gav oss ner och gjorde en portion plain havregrynsgröt till frukost. Sedan var det bara att packa ihop sakerna och checka ut innan bussen mot hamnen kom vid 7.20. Resan till hamnen tog dryga halvtimmen, sedan tog färjan ungefär lika lång tid ut till Fraser Island.

På ön fick vi hoppa in i Fraser Explorer bussen som Jarrad, våran guide och chaufför, rätt snart startade för att bege sig iväg på sandvägarna mot sanddynorna "Hammerstone sandblow". Efter en ca 2km prommenad på en sandstig kom vi fram till sanddynorna där vi fick se Dingo spår, stenar som Aboriginerna tagit dit för flera hundra år sedan och även sand som smälts till glas när blixten slagit ner. Efter att ha vandrat runt där i 30 minuter var det dags för ett dopp i "Lake Wabby" som var en liten grön/blå sjö med lite catfishes och någon slags sköldpadda som vi tyvärr inte såg.

När klockan närmade sig tolv var det dags att ta sig till Eurong Beach Resort för en buffélunch. Sedan begav vi oss mot "Lake McKenzie" som var vårt sista stopp för dagen. När vi gick ner mot sjön slogs vi av en helt fantastisk vy, klarblått vatten, vit strand och runtom en grön skog som gav en otroligt vacker  kontrast till det hela. Vattnet var skönt svalkande och tiden vid sjön sprang iväg alldeles för fort.

När vi sedan skulle tillbaka till Beach resortet så startade inte bussen, så vi fick vänta på att en annan buss kunde hämta oss. När bussen väl hämtat oss och kört oss tillbaka så fick vi checka in och ta en välförtjänt dusch innan Kvällsbuffén.
Proppmätta funderade vi på att gå tillbaka, men bestämde oss istället för att gå ut utanför stängslet till stranden för att försöka se en Dingo. Lite halvskrajja och uppspelta klampade vi ut i den kolsvarta natten med endast mobiler och kamera som ljus. Efter att ha gått de dryga 50 metrarna till stranden och pratat om att de kan vara var som helst, kanske till och med i ett bakhåll, så vände Jonas om och kollade lite. Han tyckte sig se några konturer mot det upplysta resortet, och när vi lyste mot det såg vi två ögon stirra mot oss mitt i mellan oss och grinden. Glada och lite halvt panikslagna började vi filma och fundera på hur vi skulle bete oss för att inte skrämma den. I skogen bredvid tyckte vi plötsligt att vi såg fler ögon, så vi började gå mot grinden.
Detta var ett perfekt slut på en fantastisk dag som vi nog aldrig kommer glömma. Imorgon är det dags för dag 2 som innehåller promenad i regnskogen, kolla in ett skeppsvrak och gå utmed Eli Creek.