fredag 21 oktober 2011

Från Cairns till Airlie Beach

Det har varit lite dåligt med uppdateringar nu, men det beror mest på dålig tillgång till Internet/dator samt att det inte hänt så mycket. Nästan inget alls på en vecka.

Vi lämnade Cairns onsdagen den 12e oktober för att ta nattbussen till Townsville, där vi sedan klev på färjan till Magnetic Island. På Magnetic Island bodde vi i "Bungalow Village" mitt i en tropisk skog. Vi behövde inte ens gå 50 meter ifrån vårt rum för att kunna se flera färgglada fåglar, possums, fjärilar och geckos. Och på kvällen/natten kunde vi se wallabies, stoora fladdermöss (kallas nog något annat, kanske flygande hundar), dessutom hörde vi Koalor i träden men det var för mörkt för att se dem.
Vi stannade på ön och solade/badade i två dagar innan vi drog vidare.

Vår nästa destination var Airlie Beach och Whitsunday Islands. Efter den 5 timmar långa bussresan kom vi fram till denna turistorten. Första natten bodde vi på ett hostel som heter Magnums, men det var rent för stort och vi gillade det inte alls. Så dagen efter drog vi vidare till Waterfront backpackers som var mycket mer i vår smak. När vi kom hit var det fantastiskt väder, så vi badade och chillade vid lagunen. När vi kom tillbaka till vårt hostel på kvällen var vi sugna på att boka en resa till Whitsundays, men då det såg ut att bli dåligt väder väntade vi med att boka.. och tur var det, en storm drog in under söndagen med regn, vind och kyla. Så vi var fast här i väntan på bättre väder. Dagarna spenderades mycket på stan och på vårt hostel som låg i en "galleria" av mataffärer och liknande. Men allt eftersom dagarna gick så kände vi hur pengarna flugit iväg och vi bestämde oss för att åka vidare söderut och hoppas på bättre väder vid Fraser Island.

I skrivande stund, fredagen 21 oktober, är klockan 11.30am, vår buss går mot Hervey bay om rätt exakt 12 timmar.

BTW! Bara några dagar efter att vi lämnat Cairns så ska det ha regnat otroligt mycket där, vet inga siffror atm, får kolla upp det ;)